Vývoj a historie strojů
Typ motocyklu:
JAWA 50/550 Pionýr
Konstrukce:
JAWA Závody 9. května, n.p., Praha - Československá republika 1954.
Výrobce:
JAWA Povážské strojárne, n.p., Povážská Bystrica - Československá republika 1955-1958.
Technická data:
Technická data Jawa 50 typ 550
Pohon
Motor ---------------------------------------------- ležatý dvoudobý vzduchem chlazený
Počet válců --------------------------------------- 1
Obsah válce -------------------------------------- 49,8 ccm
Vrtání ---------------------------------------------- 38 mm
Zdvih pístu --------------------------------------- 44 mm
Kompresní poměr ------------------------------- 1:6,1
Max. výkon motoru ----------------------------- 1,19kW při 5000 ot/min (1,4kW)
Karburátor ---------------------------------------- Jikov 2912 (2914)
Primární převod řetězem ----------------------- 9,5x5,8 - 44 článků
Sekundární převod řetězem ------------------- 12,7x5,2 - 111+1 článek
Převody- primární ------------------------------ 1:2,43 (34/14 zubů)
- sekundární -------------------------- 1:3,93 (55/14 zubů)
1. převodový stupeň --------------------------- 1:2,94 (24/14x24/14 zubů)
2. převodový stupeň --------------------------- 1:1,716 (24/14x19/19 zubů)
3. převodový stupeň --------------------------- 1:1 (přímo v záběru)
Celkové převody - 1 stupeň ------------------ 1:28,1
- 2 stupeň ------------------ 1:16,4
- 3 stupeň ------------------ 1:9,54
Řazení --------------------------------------------- nožní pákou na levé straně
Převod startovacího zařízení ----------------- 1:7,74
Spojka -------------------------------------------- jednolamelová v olejové lázni
Podvozek:
Rám ---------------------------------------------- otevřený, svařovaný z ocelových profilů
Přední pérování ------------------------------- teleskopická vidlice bez tlumení
Přední max. zdvih ----------------------------- 90 mm
Zadní pérování -------------------------------- kyvná vidlice s centrální pružinou
Zadní max. zdvih ------------------------------ 50 mm
Palivová nádrž ---------------------------------- 3,5 litru
Čelisťové brzdy ------------------------------- bubnové jednostranné průměr 100/20 mm
Brzdná dráha z rychlosti 40km/h
Přední ruční brzda ---------------------------- 30,8 m
Přední+zadní nožní brzda ------------------ 15,4 m
Ráfky kol -------------------------------------- 1,50 Ax2"
Rozměr pneumatik --------------------------- 2,50x16" Barum
Výplet kol přední ---------------------------- dráty 2,2x185 , 2,2x156
Výplet kol zadní ----------------------------- dráty 2,2x190
Rozměry a jízdní údaje
Max. rychlost ------------------------------- 45 km/h (55 km/h)
Max. stoupavost --------------------------- 32%
Počet míst ----------------------------------- 1 osoba
Spotřeba paliva ----------------------------- 1,5 l/100km
Váha stroje ---------------------------------- 47 kg (s palivem 50 kg)
Nosnost -------------------------------------- 130 kg
Celková váha ------------------------------- 180 kg
Max. zatížení předního kola ------------- 68 kg
Max. zatížení zadního kola --------------- 112 kg
Elektroinstalace
Zapalování --------------------------------------- setrvačníkový magnet PAL 20W 6V
Zapalovací svíčka ------------------------------ PAL 14/175
Předstih zapalování ---------------------------- 2,8 - 3,1 mm před h.ú.
Zapalovací cívka ------------------------------- 6V
Vzdálenost kontaktů přerušovače ----------- 0,4 mm
Přední světlomet -------------------------------- průměr 110 mm, 6V 15/15W
Koncové světlo --------------------------------- 6V 5W
Napájení houkačky ----------------------------- 2x ESČ baterie 310 4,5V
Historie:
Tým vývoje nejmenší Jawy 50 v první polovině padesátých let řídil velmi zkušený konstruktér Josef Jozíf, který již ve třicátých letech, jako velmi mladý, v Jawě ing. Františka Janečka vypracoval velmi zdařilou konstrukci úspěšného stroje Jawa 100 Robot. Později stál u zrodu mnoha dalších motocyklů nesoucí značku JAWA. Spolu s J. Křivkou, M. Kubíčkem, J. Šťastným, J. Mrázem a K. Marešem vypracovali v Praze velmi jednoduchý, spolehlivý, lehký, nenáročný a levný dopravní prostředek. V roce 1954 byly vyrobeny v Praze první exempláře typu 550, zatím ještě s pomocnými šlapadly (těmi byl stroj opatřen jen s formálních důvodů, aby bylo vyhověno tehdejším předpisům a jezdec ho mohl řídit i bez řidičského průkazu; ministerstvo dopravy však upravilo předpisy tak, že i když nebude mít vozidlo pomocná šlapadla bude za určitých podmínek považováno za motorové kolo - tím zbytečné šlapadla nahradily stupačky). Výroba Pionýra v roce 1955 byla přesunuta do Povážských strojíren v Povážské Bystrici. Jeho zajímavým kostrukčním prvkem bylo uložení zadního kola ve vlečné kyvné vidlici, odpružené jedinou vinutou pružinou, umístěnou ve středové rovině stroje (tohoto kostrukčního řešení se o mnoho let později ujala Japonská Yamaha). Koncepce a konstrukce stroje daleko předběhla ve své kategorii konkurenci. Jeho zajímavé tvarové řešení bylo natolik nepřehlédnutelné, že si brzy vysloužil výstižné příjmení "PAŘEZ", a to podle tvaru sedla. Další vývojové typy, které byly postaveny na základech Jawy 50 typ 550 - typ 555, 05, 20, 21 a 23 Mustang se udržely ve výrobě více než 20 let.