Vývoj a historie strojů

Typ motocyklu:

 JAWA 50/550 Pionýr

 

Konstrukce:

 JAWA Závody 9. května, n.p., Praha - Československá republika 1954.

Výrobce:

 JAWA Povážské strojárne, n.p., Povážská Bystrica - Československá republika 1955-1958.

 

 

Technická data:

Technická data Jawa 50 typ 550

Pohon

   Motor ----------------------------------------------    ležatý dvoudobý vzduchem chlazený

   Počet válců ---------------------------------------    1

   Obsah válce --------------------------------------    49,8 ccm

   Vrtání ----------------------------------------------    38 mm

   Zdvih pístu ---------------------------------------    44 mm

   Kompresní poměr -------------------------------    1:6,1

   Max. výkon motoru -----------------------------    1,19kW při 5000 ot/min (1,4kW)

   Karburátor ----------------------------------------    Jikov 2912 (2914)

   Primární převod řetězem -----------------------    9,5x5,8 - 44 článků

   Sekundární převod řetězem -------------------    12,7x5,2 - 111+1 článek

   Převody- primární ------------------------------    1:2,43 (34/14 zubů)

                 - sekundární --------------------------    1:3,93 (55/14 zubů)

   1. převodový stupeň ---------------------------    1:2,94 (24/14x24/14 zubů)

   2. převodový stupeň ---------------------------    1:1,716 (24/14x19/19 zubů)

   3. převodový stupeň ---------------------------    1:1 (přímo v záběru)

   Celkové převody - 1 stupeň ------------------    1:28,1

                                  - 2 stupeň ------------------    1:16,4

                                  - 3 stupeň ------------------    1:9,54

   Řazení ---------------------------------------------    nožní pákou na levé straně

   Převod startovacího zařízení -----------------    1:7,74

   Spojka --------------------------------------------    jednolamelová v olejové lázni

    

 

Podvozek:

    Rám ----------------------------------------------    otevřený, svařovaný z ocelových profilů

    Přední pérování -------------------------------    teleskopická vidlice bez tlumení

    Přední max. zdvih -----------------------------    90 mm

    Zadní pérování --------------------------------    kyvná vidlice s centrální pružinou

    Zadní max. zdvih ------------------------------    50 mm

    Palivová nádrž ----------------------------------    3,5 litru

    Čelisťové brzdy -------------------------------    bubnové jednostranné průměr 100/20 mm

    Brzdná dráha z rychlosti 40km/h

    Přední ruční brzda ----------------------------    30,8 m

    Přední+zadní nožní brzda ------------------    15,4 m

    Ráfky kol --------------------------------------    1,50 Ax2"

    Rozměr pneumatik ---------------------------     2,50x16"  Barum

    Výplet kol přední ----------------------------    dráty 2,2x185 , 2,2x156

    Výplet kol zadní -----------------------------    dráty 2,2x190

 

Rozměry a jízdní údaje

    Max. rychlost -------------------------------    45 km/h (55 km/h)

    Max. stoupavost ---------------------------    32%

    Počet míst -----------------------------------    1 osoba

    Spotřeba paliva -----------------------------    1,5 l/100km

    Váha stroje ----------------------------------    47 kg (s palivem 50 kg)

    Nosnost --------------------------------------    130 kg

    Celková váha -------------------------------    180 kg

    Max. zatížení předního kola -------------    68 kg

    Max. zatížení zadního kola ---------------    112 kg

Elektroinstalace

    Zapalování ---------------------------------------    setrvačníkový magnet PAL 20W 6V

    Zapalovací svíčka ------------------------------    PAL 14/175

    Předstih zapalování ----------------------------    2,8 - 3,1 mm před h.ú.

    Zapalovací cívka -------------------------------    6V

    Vzdálenost kontaktů přerušovače -----------    0,4 mm

    Přední světlomet --------------------------------    průměr 110 mm, 6V 15/15W

    Koncové světlo ---------------------------------    6V 5W

    Napájení houkačky -----------------------------    2x ESČ baterie 310  4,5V

 

 

 

Historie:
Tým vývoje nejmenší Jawy 50 v první polovině padesátých let řídil velmi zkušený konstruktér Josef Jozíf, který již ve třicátých letech, jako velmi mladý, v Jawě ing. Františka Janečka vypracoval velmi zdařilou konstrukci úspěšného stroje Jawa 100 Robot. Později stál u zrodu mnoha dalších motocyklů nesoucí značku JAWA. Spolu s J. Křivkou, M. Kubíčkem, J. Šťastným, J. Mrázem a K. Marešem vypracovali v Praze velmi jednoduchý, spolehlivý, lehký, nenáročný a levný dopravní prostředek. V roce 1954 byly vyrobeny v Praze první exempláře typu 550, zatím ještě s pomocnými šlapadly (těmi byl stroj opatřen jen s formálních důvodů, aby bylo vyhověno tehdejším předpisům a jezdec ho mohl řídit i bez řidičského průkazu; ministerstvo dopravy však upravilo předpisy tak, že i když nebude mít vozidlo pomocná šlapadla bude za určitých podmínek považováno za motorové kolo - tím zbytečné šlapadla nahradily stupačky). Výroba Pionýra v roce 1955 byla přesunuta do Povážských strojíren v Povážské Bystrici. Jeho zajímavým kostrukčním prvkem bylo uložení zadního kola ve vlečné kyvné vidlici, odpružené jedinou vinutou pružinou, umístěnou ve středové rovině stroje (tohoto kostrukčního řešení se o mnoho let později ujala Japonská Yamaha). Koncepce a konstrukce stroje daleko předběhla ve své kategorii konkurenci. Jeho zajímavé tvarové řešení bylo natolik nepřehlédnutelné, že si brzy vysloužil výstižné příjmení "PAŘEZ", a to podle tvaru sedla.  Další vývojové typy, které byly postaveny na základech Jawy 50 typ 550 - typ 555, 05, 20, 21 a 23 Mustang se udržely ve výrobě více než 20 let.